Deze gezonde ‘clean’ rawfood repen met gezonde vetten, zonder toegevoegde suikers zijn een lekkere ‘bite’ voor tussendoor.

Ik ben voor ‘clean foods’. Daarmee bedoel ik voedsel zonder toevoegingen. Pure, biologische onbewerkte producten. Zo veel mogelijk rauwe producten. Omdat bij bewerkte producten door o.a. verhitting het voedsel van veel/ bijna alle goede stoffen zijn ontdaan. Neem nou bijvoorbeeld noten. Noten zijn eigenlijk super gezond. Mits ze rauw zijn. Jammer genoeg zijn de meeste noten in de ‘gewone’ supermarkt verhit, in de olie gebakken en gezouten met (slecht) zout. Ik koop mijn noten altijd rauw, en als ik ze zout wil hebben zout ik ze zelf met gezond zout.

Snelle trek

Ik ben fan van gezonde repen. Gezonde repen zijn een makkelijk tussendoortje voor de snelle honger. Het liefst maak ik ze zelf. Dan zijn ze toch het allerlekkerst.
Soms kom je na een lange dag thuis en heb je eigenlijk niet genoeg gegeten. Je moet je zo snel mogelijk iets eten. Wat pak je dan..? Juist snoep, chocola etc..Iets waar je later weer spijt van hebt!
Je bloedsuiker spiegel is te laag en je hebt te lang gewacht met eten. Je hebt dan echt geen zin om een uitgebreide salade te maken. Zelfs ik niet 😉
Je pakt dan wat je snel naar binnen kunt proppen, iets zoets om je suikerspiegel op te krikken.
Daarom heb ik altijd een voorraadje van deze heerlijke clean rawfoodbars van kokos en dadels liggen. Ze zijn gezond, en geven je echt een voldaan gevoel voor de snelle/lekkere trek!

Deze repen zijn rauw, bevatten goede vetten, vezels en geen toegevoegde suikers, en zijn gemakkelijk te maken.

Je hebt nodig:

  • Een vierkant bakblik van 20×20 cm
  • Plastic folie of bakpapier (om het bakblik mee te bekleden)
  • Een diepvries
  • keukenmachine

Ingrediënten:

Voor de bovenlaag:

Bewaar de gezonde repen in de koelkast in goed afgesloten luchtdichte bakjes, zo blijven ze langer goed.

  1. Doe de dadels, notenboter, kokosvet in de keukenmachine
  2. Laat draaien tot je een mooie massa hebt
  3. Bekleed de bakvorm met folie of bakpapier
  4. Schep de massa in de bakvorm
  5. Verdeel de gemengde noten over het deeg en druk goed aan

Voor de bovenlaag

  1. Smelt op het laagste vuur het kokosvet (dit mag niet hoger zijn dan 38 graden omdat dan de goede stoffen verloren gaan)
  2. Vermeng de kokosrasp door de kokosolie
  3. Giet dit mengsel over het deeg
  4. Druk alles nog een keer goed aan
  5. Dek goed af
  6. Zet voor minstens een uur in de diepvries
  7. Snijd mooie stukken
  8. En bewaar in de koelkast

 

Groetjes Jaime