Waar kun je de dag het beste mee beginnen? Juist, met een eitje!
Eieren zijn lekker, vullen goed, zitten boordevol belangrijke mineralen en zijn gemakkelijk klaar te maken. Wat wil je nog meer? 🙂

Begin de dag met het eten van eieren, dan blijf je langer verzadigd en ook je bloedsuikerspiegel blijft langer op peil. Dat moeten we hebben!! Ook zorgen eieren ervoor dat je een hogere verbranding hebt. Eieren zijn dus een super begin van de dag.

Met een ei kun je alle kanten op. Maar ook al hou jij niet van eieren, je kunt ze in veel gerechten verwerken, ook zonder dat je ze proeft. Maar ik hou wel van eieren, heel veel zelfs. En het leuke is dat je ze op veel verschillende manieren kan bereiden.

Bijvoorbeeld:

  • Gekookte eieren
  • Omelet
  • Roer ei
  • Spiegelei
  • Ei muffins
  • Spaanse tortilla

Eieren zijn dus lekker, gemakkelijk te bereiden én gezond.
Ok, we gaan nu massaal met z’n allen aan de eieren..
Als je geen intolerantie hebt en gezond leeft, mag je best iedere dag een eitje eten. Maar blijf alert dat je geen last krijgt na het eten van eieren. Er zijn namelijk gevallen bekend van eieren-allergie. Deze zijn ontstaan door het teveel eten van eieren.
Gelukkig heb ik deze intolerantie nooit ontwikkeld. Ondanks ik in mijn fitness tijd héél erg veel eieren heb gegeten. Denk jij hier last van te hebben? Schrap dan de eieren uit je menu voor een paar weken. Voeg ze daarna weer toe en je zult merken of je weer ergens last van krijgt.

Eieren en je omgeving
In mijn fitness tijd nam ik mijn bakjes eten overal mee naartoe. Als jij dit ook van plan bent, en dan ook met eieren.. Houd dan wel goed in de gaten, dat ook al zijn de eitjes lekker..De geur die eraf komt is minder prettig voor de mensen om je heen.

Geniet van je eitjes maar ga nou niet ineens iedere dag een dozijn eieren eten.

Gezondheidsvoordelen van eieren op een rij

  • Het eiwit in eieren zijn goed opneembare eiwitten
  • Een ei bevat weinig calorieën
  • Veel vitaminen & mineralen
  • Bevat choline, wat goed is voor onze hersensfuncties, en de ontwikkeling van de hersens
  • Bevat luteïne wat goed is voor onze ogen en voor de vruchtbaarheid van vrouw
  • Bevat 9 essentiële aminozuren
  • Vitamine D
  • Bevat calcium en vitamine D waardoor het goed is voor onze botten
  • Zwavel, wat goed is voor ons bindweefsel, haren, nagels.

Zorg ervoor dat je verse biologische eieren koopt. Deze hebben een hogere voedingswaarde. En zijn dus veel gezonder omdat ze meer vitaminen en mineralen bevatten. Ook bevatten ze meer eiwitten en de juiste verhouding omega 3-6 vetzuren.

Vroeger..
Vroeger werd er gezegd dat je vooral niet te veel eieren moest eten, het zouden dikmakers zijn. Vooral het eigeel zou teveel cholesterol bevatten en dus slecht zijn. Maar net zoals met bijvoorbeeld de avocado. Zijn ze daar op terug gekomen. Gelukkig maar want eieren zijn waardevolle pakketjes vol met belangrijke nutriënten voor onze gezondheid. En juist het eigeel bevat de meeste vitaminen, mineralen en antioxidanten. Het eigeel bevat zelfs in combinatie met het eiwit meer en krachtigere eiwitten dan wanneer je alleen het eiwit eet. Dat is weer die natuurlijke balans waar ik het al vaker over heb gehad.

Zorg voor gevarieerde voeding en probeer zoveel mogelijk biologisch en vers te eten.

Groetjes Jaime