Foodbowls zijn leuk, makkelijk en helemaal in. Daarom kan ik natuurlijk niet achterblijven.. Dus bij deze mijn Indische foodbowl met gado gado.

Je ziet ze steeds meer.. foodbowls. Een leuke kom of een diep bord met een heerlijk kleurrijk gerecht. Lekker gezond en vooral veel verschillende groenten. Gezond én goed voor de foto 😉

Indische Gado Gado

Gado gado is een mix van verschillende groentesoorten. Deze groenten worden overgoten met pinda- en/of ketjapsaus. Hierbij word meestal lontong (blokjes plakrijst) gegeten. Serveer hierbij kroepoek, of voor de vegetariërs wat emping (vegetarische kroepoek gemaakt van melindjoenoten) en je hebt een heerlijk Indisch gerecht.

Vandaag helaas geen lontong. Deze witte kleefrijst is wel erg heel lekker maar niet zo gezond. Daarom vervang ik de rijst voor ‘wholegrain’ rijst. Er zijn verschillende merken goede rijst te koop. Als er ‘wholegrain’ (en het liefst biologisch) op het pakket staat, heb je zeker de goede te pakken. Waarom wholegrain? Zo heb je de pure onbewerkte rijst. Deze rijst is niet ontdaan van de gezonde vitaminen en mineralen, die de hele rijstkorrel bevat. Laat je dieet het toe, maak dan een heerlijke pindasaus om over de verse groenten en de rijst heen te gieten.

Op dieet? Prep your meals in a Foodbowl!

Waarom? Omdat je op deze manier gemakkelijk al je macros kan afwegen. En wist je dat wanneer voedsel goed geserveerd word, het echt lekkerder smaakt. Maak daarom een mooi gekleurd bordje met heel veel groenten en het zal je extra lekker gaan smaken.

Mijn Indische foodbowl met Gado Gado

gaddo gaddo tussen 2

de boodschappen

  • Wholegrain rijst
  • Boontjes (of nog lekkerder kouseband)
  • Witte kool
  • Komkommer
  • Taugé
  • Prei
  • Ei, gekookt

Gado Gado is heel geschikt voor vegetariërs. Wil je toch een lekker gemarineerd kippetje erbij, dat kan! De vegetariërs onder ons kunnen een extra gekookt eitje nemen😉

voor de kipfilet

  • kipfilet
  • kerriepoeder
  • peper
  • zout
  • sojasaus
  • olijfolie
  • knoflook

marineren van de kip

  1. maak de kip schoon
  2. snij in mooie stukken
  3. marineer de kip in een paar el olijfolie en lichte sojasaus
  4. haal 1 á 2 knoflooktenen door de knoflookpers en voeg toe
  5. bedek beide kanten met kerriepoeder, wat peper en zout
  6. laat de kipfilets het liefst de hele dag marineren

voor de pindasaus

  • Pindakaas
  • Ui
  • Knoflook
  • Kokosroom
  • Ketjapsaus
  • Sambal

Bereidingswijze pindasaus

  1. Snij de ui en knoflook in kleine stukjes
  2. Fruit de ui in de pan
  3. Doe de gewenste hoeveelheid pindakaas in de pan
  4. Voeg hier de kokosroom aan toe
  5. Doe een flinke scheut ketjap manis erbij
  6. Dikt de saus te veel in? Verdun dan met water

Selamat Makan!

 

dj_logo-jaime-rood