Train je veel of misschien heel zwaar en heb je het gevoel dat je overtraind raakt? Dan kan het zijn dat je lichaam niet snel genoeg hersteld.
Je lichaam is sterk en kan veel hebben. Het kan zijn dat je een periode wat vermoeider of minder fanatiek bent. Vaak word er dan meteen gezegd dat je overtraind bent of beter even niet meer kan trainen. Maar is dat wel zo? Moeten we meteen stoppen? En raken we echt zo snel overtraind of kan het ook ergens anders aan liggen?

Als je vermoeid bent door het trainen is het vaak zo dat we minder snel herstellen. Je lichaam blijft langer vermoeid en de spierpijn houd langer aan.
Wat dit betekent..
Voordat we rigoureus gaan stoppen met trainen, gaan we eerst kijken of we aan ons herstel kunnen werken. We moeten ervoor zorgen dat ons lichaam sneller gaat herstellen na de training.

Door te zorgen voor een sneller lichamelijk herstel, raak je minder snel overtraind.

Tips om te voorkomen dat je overtraind raakt

Hoe beïnvloed ik mijn lichamelijk herstel?

De juiste voeding
Voeding is het allerbelangrijkste. Eten is onze brandstof. Zonder deze brandstof hebben wij geen energie en worden de belangrijke voedingsstoffen uit je lichaam onttrokken. Hierdoor raak je (over)vermoeid, futloos en slap. Je herstel word minder en je krijgt minder zin in een volgende training.

Supplementen
Neem extra supplementen om zo alle tekorten in je lichaam aan te vullen. Zwaar en veel trainen vergt veel van je lichaam.

Deze supplementen bevorderen het herstel:

  • Magnesium
  • Eiwitten
  • Visoliecapsules

Voldoende water drinken
Zorg ervoor dat je vochtbalans op peil is voor een goed herstel van de spieren.

Goede nachtrust
Tijdens het slapen word groeihormoon (GH) vrijgegeven. Groeihormoon zorgt o.a. voor herstel van de spieren. Wanneer je slaap tekort hebt, komt er niet genoeg van dit hormoon vrij. En maak je meer cortisol aan. Dit hormoon zorgt voor een toename van het vet massa en afname van de spiermassa.

Massage/ massageroller
Een goede masseur kan zorgen voor een sneller spierherstel. Door het kneden en rollen krijg je een goede doorbloeding en ook knopen kunnen weggemasseerd worden. Geen geld voor een masseur? Kijk je partner even lief aan 😉 Heb je geen partner? Geen nood! Er bestaan verschillende ‘massage tools’ waar je jezelf ook mee onder handen kan nemen.

Warmte
Ga lekker naar de sauna of neem een warm bad. Houd je spieren lekker warm.

Cooling down
Door goed en gecontroleerd te stretchen na de training zullen de spieren minder stijf worden. Hierdoor herstellen ze sneller. Doe dit wel gecontroleerd en pas ná de training anders kun je je spieren juist belasten.

Misschien even helemaal niks doen?
Waarschijnlijk niet wat je wil horen. Maar af en toe kan een weekje niet trainen/rusten juist iets toevoegen. Ben je bang dat je in een week tijd al je spieren waar je zo hard voor hebt getraind weer kwijt raakt. Of dat je kilo’s aan gaat komen. Ik kan je gerust stellen. Een week niet trainen zal dat echt niet doen. Het kan juist zijn dat je hierdoor je doel eerder bereikt. Omdat jouw lichaam die rust gewoon even nodig had.

Groetjes Jaime