Wil je jouw stofwisseling een flinke boost geven, dan zal je je dagelijkse eet- en trainingsschema flink moeten veranderen/aanpassen. Je moet ervoor zorgen dat je stofwisseling omhoog gaat. Dan zal je merken dat je lichaam en geest gaan veranderen. Je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen, dus geef niet te snel op. Misschien merk je niet meteen dat je gewicht verliest, maar je lichaam is aan de binnenkant weldegelijk aan het veranderen. Geef het tijd.

Een trage stofwisseling betekent dat je spijsvertering niet goed werkt, en je waarschijnlijk niet het juiste voedsel eet. Je kunt last hebben van obstipatie, opgeblazen buik en winderigheid. Niet fijn voor jou, maar ook zeker niet voor je omgeving.

Hoe verander ik mijn stofwisseling?
Begin met het eten van complete volwaardige voeding die echt voeden zoals groenten, fruit, mager vlees (als je vlees eet tenminste),vette vis, bruine hele rijst, noten en zaden.. Probeer zoveel mogelijk de schillen ook op te eten (niet bij bananen etc. maar je snap wat ik bedoel). Eet kleinere porties, en probeer om de paar uur wat te eten hierdoor blijft je stofwisseling optimaal. Hierdoor verbrand je meer calorieën en krijg je veel goede vetten, vitamines en mineralen binnen die ook bijdragen aan een goede verbranding.

Door het eten van complete voeding ‘whole foods’ krijgt je lichaam meer vezels binnen en zal je hele spijsvertering en stofwisseling beter gaan werken. Hierdoor word je stoelgang regelmatiger en heb je minder last van een opgeblazen gevoel.

Wat vooral te laten
Om ervoor te zorgen dat alles goed blijft werken is het beter om geen geraffineerd, bewerkt voedsel te eten. Maak alles zelf en koop geen kant en klaar producten. Verminder ook je alcohol en cafeïne inname. En drink veel water.

Vind jouw balans
Probeer jouw eigen balans te vinden in gezond eten/ leven, zodat je het vol blijft houden. Zie dit niet als een dieet maar als een verandering in je dagelijkse eetgewoonte.

Sportief zijn
Beweeg je dagelijks? Probeer ook wat spierversterkende oefeningen te doen. Blijf niet hangen in maanden (soms jaren) lang dezelfde trainingsschema’s te blijven volgen. Hierdoor blijf je hangen en verandert er niks. Varieer en prikkel je spieren.

Waar is een goede stofwisseling nog meer goed voor
Het helpt je bloeddruk te verlagen.
Is goed voor hart en vaatziekten
Bloedsuikerspiegel op peil te houden
Meer energie

Als je gezond eet & beweegt gaat je lichaam beter functioneren. En wanneer alles aan de binnenkant goed werkt, reflecteer je dat ook naar de buitenkant. Je gaat er beter uitzien en je beter voelen ☺

Groetjes Jaime