Is banaan ook een superfood?  Jazeker!!! De banaan hoort zeker in dit rijtje thuis!
Waar is de banaan dan allemaal goed voor.. Ik ga het je allemaal vertellen.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat een banaan voor het sporten voor extra energie geeft. Hoe kan dit?
Bananen bevatten 3 natuurlijke suikers namelijk: fructose, glucose en sucrose. Is een banaan nog niet zo rijp, bevat het meer zetmeel en minder suikers. Maar hoe rijper de banaan des te meer suikers erin zitten.
Hierdoor krijg je door het eten van een banaan meteen een energie boost. Je zou zelfs voor 90 minuten voorzien zijn van energie, wanneer je 2 bananen eet voor je workout.
Dus laat die suikerhoudende gekleurde zogenaamde energie drankjes in de sportschool maar staan.. Eet een banaan!
Ook al zijn deze suikers natuurlijk, het zijn nog steeds suikers. Dus ben je aan de lijn let dan wel op. Heb je een zittend beroep en sport je niet? Eet ze dan met mate, want door de suikers en zetmeel zetten ze wel aan. Maar toch zijn ze ook goed voor de mensen op kantoor. Van bananen eten word je namelijk slimmer, en een energieboost werkt ook voor je brein.
Maar de banaan zou geen superfood zijn als het niet ook vele andere gezondheidsvoordelen zou hebben.

  • Vroeger werd vaak gezegd dat je door bananen last van constipatie kan krijgen.. Het tegendeel is waar. Juist doordat de banaan veel vezels bevat is het goed voor de stoelgang. Wel met mate natuurlijk!
  • Heb je een dipje of depressieve gevoelens? Bananen bevatten tryptofaan, en tryptofaan wat in je lichaam omgezet word naar serotonine. Hiervan wordt je blij en gelukkig. Het heeft een positief effect op je gemoedstoestand.
  • heb jij last van vermoeidheid of bloedarmoede? Bananen zijn een goede bron van ijzer en helpen deze klachten te verminderen.
  • Heb je last van maagzuur, eet dan een banaan. Bananen hebben een natuurlijk maagzuurremmend effect. Ze werken verzachtend.
  • Bananen helpen tegen misselijkheid of schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Ben je zwanger en heb je last van ochtendmisselijkheid? Leg dan een banaan op je nachtkastje, en eet deze ’s morgens op nog voordat je opstaat.
  • Bananen bevatten een hoog gehalte Kalium en laag hoeveelheid natrium. Met deze perfecte balans zorgen bananen voor een lagere bloeddruk en beschermen ons tegen beroerte en hartaanval (FDA erkend)
    Ook gaat Kalium botontkalking tegen..
  • Bananen kunnen je lichaamstemperatuur temperatuur verlagen. Dus bij koorts of op een hete dag, eet een banaan.
  • Voel je je niet lekker, heb je een griepje of verkoudheid? Eet dan een banaan. Zij zijn een goede bron van vitamine C.