Je huid mooi, soepel en jong houden begint van binnenuit met de juiste voeding.
Een gladde en stralende huid.. Dat willen we allemaal wel. Daarom kopen we ook massaal huidverzorgingsproducten. (Je wilt niet weten hoeveel geld er hierin omgaat!). Vanzelfsprekend is het belangrijk om je huid goed te verzorgen, en dan hebben we het alleen nog maar over de opperhuid. En daarbij zijn veel huidverzorgingsproducten júist niet goed voor onze huid, kankerverwekkend etc..

De buitenkant is slechts een weerspiegeling van de binnenkant..
Dus ‘Voed je huid van binnenuit’. Wat je erin stopt komt er ook weer uit. In de vorm van puistjes en een vettige huid, of juist als bouwstenen om de huid te herstellen en te beschermen. Ok, misschien heeft de een van nature wel een betere huid dan de ander. Ik ben ervan overtuigd dat voeding in veel gevallen de boosdoener of juist de weldoener ☺ is.
De keuze is aan jou..

Wat boosdoeners voor onze huid kunnen zijn:

roken
suikers
melkproducten
gluten
varkensvlees
stress
weersomstandigheden
make-up
medicijnen

Welk voedsel is goed is voor je huid?

  • Wortels bevatten veel vitamine A. Deze vitamine zorgt ervoor dat we genoeg eiwitten en enzymen aanmaken.
    Vitamine A gaat verouderde en verslapte huid tegen.
  • Paprika bevat carotenoïden wat de bloedcirculatie in je huid bevordert. Het helpt rimpels voorkomen en is een middel goed tegen acne.
  • Broccoli bevat vitamine B2. Dit gaat huidontstekingen zoals acné tegen. Ook helpt broccoli eten tegen een vette huid en gaat het zelfs rimpels tegen.
  • Selderij bevat kalium en natrium wat zorgt voor een goede vochtbalans.
  • Zaden zoals chia- ,lijn-, hennepzaad, pompoen- en zonnebloempitten bevatten eiwitten vitamines en gezonde vetten. Eiwitten zijn belangrijke bouwstoffen die meehelpen met de groei en herstel van het lichaam en huid. De vitamines gaan huidveroudering tegen en beschermen de huid van binnenuit. De gezonde vetten zorgen voor een gladde en soepele huid.
  • Groene thee
  • Zalm bevat omega-3 vetzuren, Selenium en vitamine D. De omega-3 vetzuren zorgen ervoor dat de huid meer vocht vasthoud zodat er meer colageen aangemaakt word. De collageen zorgt gaat huidveroudering tegen en zorgt voor een soepele, elastische huid. Selenium beschermt de huid tegen vrije radicalen. En vitamine D beschermt de huid tegen de straling van het zonlicht.
  • Kokosolie
  • Chocoladerepen met tenminste 80% cacao bevatten veel gezonde vetten die goed zijn voor oa. huid en haar. Rauwe cacao bevat flavanolen waardoor je huid beter beschermd is tegen de straling van het zonlicht. Het zorgt ook voor een betere bloedcirculatie in de huid, waardoor wij een zachtere en dikkere huid krijgen.

De voeding die wij in ons lichaam stoppen heeft dus zeker invloed op onze huid & haar. Dus eet gezond en gevarieerd om er van binnen en buiten mooi uit te zien. Zorg dat je voldoende vocht binnenkrijgt in de vorm van water of kruidenthee voor goede hydratatie, je huid en haren zullen je dankbaar zijn!